EBA congres Reus 2024, Spanje
tekst en illustraties: Marc De Beule
EBA, European Bonsai Association, is de Europese koepel van landenfederaties. Negentien landen waaronder België, zijn daar lid van.
Elk jaar organiseert een land het congres, dit jaar was het de beurt aan de Spaanse federaties.
Voor België vertegenwoordigde Marc De Beule FBBC, de Belgische federatie.
Het aanbod
De zeer moderne ‘Fira’ van de stad Reus bood de perfecte locatie om het event te ontvangen. Een veertigtal handelaren boden een bijzonder ruim aanbod aan planten, potten, gereedschappen en aanverwante. Opvallend was dat steeds meer producten van Europese origine zijn. Buiten gereedschappen was er slechts beperkt een aanbod aan Aziatische producten.
Daarnaast was er de tentoonstelling. Strakke en sobere opstelling met vooraan een aantal sobere tokonoma. Blauwgrijs, geen lopers maar wel een rode loper op de grond. Een geslaagde combinatie.
Verder ging ook de Europese finale van het NTC, New Bonsai Talent, door met ook een Belgische deelnemer.
In de rand vonden ook nog vergadering van EBA plaats en een traditioneel banket.
En uiteraard is dit een netwerkevent bij uitstek. Er waren bonsaika uit een 25-tal landen aanwezig waarvan 9 Belgen.
New Talent Contest
Een twaalftal kandidaten namen deel aan de wedstrijd. Voor België was dat Ronny Penders van club Shinpaku. Hij won vorig jaar de Belgische selectie in Genk.
Alle deelnemers kregen drie en een half uur de tijd om een zeer degelijke Juniperus een eerste vorm te geven.
Er was publiek aanwezig maar dat mocht niets zeggen tegen de deelnemers. Daar werd steng op toegezien.
Iedereen moest zijn eigen materiaal en draad meebrengen, elektrisch gereedschap was niet toegestaan.
Na de wedstrijd selecteren de juryleden, één van elk land, de eerste vijf bomen, vijf punten voor de eerste, vier voor de tweede enz. De optelsom bepaalt de uitslag, er is geen deliberatie.
Over de winnaar was nagenoeg elk jurylid het eens. Voor de volgende vier bomen lagen de punten zeer dicht bij elkaar
De demo’s
Het podium was ruim bezet. Uit Spanje zelf bracht David Benavente twee demonstraties. Technisch heel verfijnd uitgevoerd.
Mauro Stemberger uit Italië, ook een vaste waarde op het podium, demonstreerde tweemaal op een den en werkte tot in de details af.
Uit Japan kwam een volkomen onbekende gast, Yajima San. Hij was nogal overdonderd door het gebeuren. Hij demonstreerde twee dagen op een zwarte den.
Andres Bicocca uit Argentinië, bekend voor zijn aanpak van dood hout, demonstreerde vooral zijn techniek met zandstralen.
Tenslotte was er nog Milan Karpisek een Tjech die ook bij ons bekend is. Hij demonstreerde de verfijning van een Japanse Juniperus chinensis.
Jammer genoeg kwamen alle vertalingen in het Spaans, iets wat het buitenlandse publiek niet kon smaken. EBA congressen hebben de verplichting om Engels als voertaal te gebruiken!
Hierbij enkele foto’s van de werkstukken.

Yajima
Yajima gaf, met vertaling naar het Spaans, bijzonder veel uitleg over alle mogelijke basistechnieken en vormgeving. Zo had hij het meer dan een half uur over de voorzijde, het evenwicht en de plaats van de gesteltakken. En ondertussen genoot hij van de belangstelling en de selfies, gekke bekken inbegrepen.

Mauro Stemberger
Een klassieke moyogi. --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- Hiernaast de boom van Andres. Die raakte niet klaar. Hij wilde vooral zijn vaardigheden met dood hout tonen. Eerst zorgvuldig afpellen met beitels en jintang. Daarna zandstralen om reliëf in te brengen.
De tentoonstelling
De tentoonstelling vormde het echte hoogtepunt van dit congres. Er stonden welgeteld 108 opstellingen waarvan slechts 19 niet Spaans. Daarbij viel in de eerste plaats de bijzonder hoge kwaliteit op.
Daarnaast… Het aandeel van import bomen, uit Azië dus, was klein, hooguit één op vijf. Dat is een trend die we op alle grote tentoonstellingen zien. Europa is stilaan een zeer hoog niveau aan het halen. Daarnaast, bijna alle Europese bomen waren yamadori. Een derde vaststelling, de mediterrane bomen voerden de hoofdtoon: denk aan olijven, granaatappel, kurkeik en zelf de gewone vijg.
De shohin opstellingen waren nog het meest klassiek Japans. Blijkbaar heeft Europa op dat vlak nog wel wat werk voor de boeg om zelf het hoogste niveau te bereiken.
Elk Europees land mocht Bonsai inzenden, maar dat gebeurde slechts zeer beperkt. Monaco was blijkbaar erg enthousiast want die brachten zelfs acht opstellingen mee. Heel bizar trouwens want wat ze lieten zien was nauwelijks bonsai te noemen. Oordeel zelf.
Hieronder een reeks foto’s van de andere tentoongestelde bonsai. Klik op de foto’s om ze op groot scherm te bekijken. Om de kwaliteit nog beter te illustreren nam ik ook een aantal detailfoto’s op.
Volgende afspraak, in 2025 gaat het Europees congres door in Litouwen, Klaipeda, een kuststadje. Datum van afspraak, 4 en 5 oktober.
Taal- of schrijffout opgemerkt? Laat het ons weten via support@bonsaivlaanderen.be


































































Geef een reactie