Bonsai ??? Hoe, wat, waarom?
Tekst: Laurent Broucker
Bij niet-kenners roept bonsai nogal wat vragen op. Laurent bracht er een aantal samen. Hierbij een overzicht én zijn, soms met wat sarcasme of ironie, antwoorden.
Bonsai zijn een apart boomras, zoals eik of beuk.
Iedere boom kan in principe een bonsai worden, zowel inheemse als uitheemse. Je kan dus kiezen wat je graag ziet.
Bonsai zijn duur.
Het basismateriaal is vrij duur en en eigenlijk weet je als beginneling niet echt wat je moet kopen. Zonder begeleiding koop je verkeerd. En dan wordt het inderdaad duur. Persoonlijk vind ik niets mis met aluminium en een Chinese tang. Wat de boompjes betreft, kan je een kant en klaar boompje kiezen (zo ben ik begonnen) en naar de plantenwinkel trekken en iets kiezen waarvan je niet weet wat het zal worden.
Bonsai vragen veel tijd
Bomen vragen meer aandacht dan tijd: gieten, bemesten en beschermen tegen vrieskou neemt op zich niet veel tijd. Maar je moet er wel aan denken.
Bedraden, snoeien en vooral twijfelen, zoeken, niet durven, … dat vraagt wel tijd, maar maakt deel uit van het proces en het plezier.
Bonsai is modelbouw met bomen.
Modelbouw leeft niet en eenmaal klaar is het gedaan. Zelfs voorgevormde boompjes hebben aandacht (en tijd) nodig want ze blijven groeien.
Bonsai, dat is een miniboom op de kast die na zoveel tijd toch dood gaat.
Een dode bonsai … tja, dat risico bestaat. Als je te drastische wortelsnoei toepast, niet de juiste standplaats kiest (binnen of buiten bijvoorbeeld), of andere ernstige fouten maakt. Vaak is dit een deel van het leerproces.
Laat je begeleiden dan voorkom je dit voor een groot deel.
Waarom ben je aan zoiets begonnen?
Uit verveling? Uit nieuwsgierigheid? Zin om totaal iets anders te doen? Op zoek naar rust? …
Mijn ervaring is dat dat er toch een mentale drempel is. En die schrikt mensen af. Je weet niets, je moet alles leren. Je vindt veel op internet maar je kan ook door de bomen het bonsaibos niet meer zien. Er is ook een materiële drempel: er zijn zoveel soorten tangen, werktuigen, bemesting, draad, … je weet niet wat je moet kopen en waarom.
Wat mij geholpen heeft is een ‘start to’ pakket vanuit de club met enkel de strikt noodzakelijke dingen met een goede kwaliteit. Niet de commerciële pakketjes dus. Ik bedoel hiermee: het handboek, de basiswerktuigen, wat draad en één of twee planten uit de kwekerij. Ik heb bijvoorbeeld de eerste keer te kleine hoeveelheden gekozen (100 g).
Taal- of schrijffout opgemerkt? Laat het ons weten via support@bonsaivlaanderen.be







Geef een reactie